Recenzja książki "Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen"

Autor: Dagmara Trembicka-Brzozowska
Korekta: Bool
5 sierpnia 2011

Zastanówmy się, czy rozdając za darmo najróżniejsze dobra, można zarobić? Czy możliwym jest, żeby darmowa treść czy gratisy przynosiły milionowe zyski? Na pierwszy rzut oka wydaje się to wręcz śmieszne, jednak po chwili zastanowienia...

Chris Anderson to znany również w Polsce dziennikarz, publicysta i redaktor miesięcznika Wired, zajmującego się nowymi technologiami i ekonomią. Jego poprzednia publikacja, „Długi ogon”, zdobyła świetne recenzje i rzeszę fanów. „Za darmo”, za granicą wydane już w 2009 roku, podzieliło ten sam los.

Anderson wykłada czytelnikom podstawy ekonomii „za darmo”. Zaczynając od początku – od handlu wymiennego – prowadzi odbiorcę przez historyczne podstawy zjawiska aż do epoki przemysłowej. Tam zaczyna pokazywać konkretne przykłady, ich funkcjonowanie w handlu i skutki ich użycia. Od darmowych gazetek aż po maszynki do golenia: wszystko, co nie kosztowało ani grosza, odniosło sukces przy odpowiednim zarządzaniu.

Ale to nie wszystko. Dowiadujemy się o istnieniu wielu różnych modeli gospodarowania „za darmo”. Od gratisów, poprzez oprogramowanie shareware, aż po całkowicie darmowe produkty – każdy typ „bezcennego” dobra ma swoje miejsce w modelu ekonomicznym.

Najwięcej miejsca poświęcone jest darmowej treści cyfrowej. Piractwo internetowe, które nakręca rynek zbytu filmów i muzyki, treści informacyjne oraz usługi, zwłaszcza firmy Google – to najwyraźniej ulubione tematy autora.

Największą zaletą książki jest bez wątpienia jej prostota. Wszystko jest wyjaśnione niemal łopatologicznie – osoba bez najmniejszego pojęcia o ekonomii zrozumie, co autor miał na myśli. Dodatkowym atutem jest też obecność wielu przejrzystych ramek i wykresów, w których zaprezentowane są mechanizmy zarabiania najpopularniejszych firm oferujących produkty i usługi za minimalne ceny.

Jako publicysta Anderson posiada również „lekkie pióro” – jego teksty czyta się naprawdę przyjemnie i z łatwością, co przy tego typu publikacji jest tym bardziej istotne. W tym miejscu należy się również ukłon tłumaczowi i redakcji – udało im się tę lekkość zachować i dać czytelnikowi naprawdę ciekawą, dobrze napisaną książkę.

Jedynym mankamentem, który miejscami rzuca się w oczy, jest dość spora dowolność w... używaniu nawiasów. Raz stoją wewnątrz zdania, innym razem pojawiają się po kropce i zawierają kolejne zdanie, pisane wielką literą i z kropką w nawiasie.

Jednak, mimo tego potknięcia, o „Za darmo” nie można powiedzieć złego słowa. Nie bez powodu książka została wydana w serii „Punkty przełomowe” – porusza niezwykle istotny w globalnej gospodarce temat, na dodatek robi to w sposób kompetentny i ciekawy, podsuwając czytelnikom rozwiązania, pomysły oraz uświadamiając ich w sposobach funkcjonowania rynku i marketingu. Do tego przyjemna dla oka oprawa graficzna – twarda okładka w żywych barwach, z obwolutą, lubiany przez wielu papier ekologiczny – dodatkowo podnoszą atrakcyjność pozycji.

Nieważne, czy jest się studentem marketingu, ekonomistą, czy totalnym laikiem – ta pozycja warta jest przeczytania od deski do deski.

Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen

Autor: Chris Anderson
Tłumaczenie: Magdalena Niemczuk-Kobosko
Wydawnictwo: Znak
Wydanie polskie: 6/2011
Tytuł oryginalny: Free. The Future of a Radical Price
Seria wydawnicza: Punkty Przełomowe
Liczba stron: 248
Format: 154 x 215 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
ISBN-13: 9788324016310
Cena z okładki: 54,90 zł



blog comments powered by Disqus