Przerażający debiut

Autor: Mirosław Skrzydło
Korekta: Bool
14 marca 2009

…gdy nadchodzi pora zapłaty (diabeł), przybywa punktualnie…
- J. N. Nestroy „Hollenangst”

Co można powiedzieć o książce „Potępieńcza gra” Clive’a Barkera, uznanego przez samego Króla Suspensu, Stephena Kinga, za przyszłość horroru? Tylko jedną rzecz: mamy do czynienia z przerażającym arcydziełem, skonstruowanym przez wyśmienitego autora. Mistrz postmodernistycznych dzieł, Neil Gaiman, uznał tę książkę za najlepszy debiut powieści grozy.

Marty Strauss to pechowy złodziej i hazardzista, który przegrał swe życie w karty z ponurym losem. Porzucony przez żonę, od pięciu lat przesiadujący w obskurnym więzieniu, dobrze zbudowany, zatraceniec – właśnie takiego kogoś najbardziej potrzebuje wiekowy potentat, jeden z najbogatszych ludzi w Europie, pan Joseph Witehead. Marty postanawia wykorzystać tę nadarzającą się okazję ucieczki od więziennej rutyny i bezradności, okazję powrotu do społeczeństwa. W rzeczywistości oznacza to dla niego ni mniej, ni więcej, jak śmiertelne niebezpieczeństwo.

Mamoulian, zwany także Ostatnim Europejczykiem, jest przypominającą diabła dwustuletnią istotą, która wprost kocha ryzyko i gry o najwyższe stawki. Jest to postać tyleż demoniczna i potężna, co tragiczna. Jej tragizm zawiera się w cierpieniu wynikającym z pragnienia zakończenia ziemskiego życia. Barker perfekcyjnie opracował tę postać, przez co cała opowieść stała się głębsza.
W powieści nie uświadczymy nazbyt wielu krystalicznie czystych bohaterów. Można nawet powiedzieć, że wszystkie postacie tego doskonale zbudowanego dramatu są skażone pierwotnym złem i naturalnymi, niezgodnymi z ludzką moralnością żądzami: władzy, dłuższego życia czy choćby seksu.

Książka w mistrzowski, godny inteligentnego horroru sposób opowiada o wywodzącym się już z Biblii nieuczciwym traktacie człowieka z Diabłem, układzie wywodzącym się z naszego nieodpartego dążenia do życia w bogactwie i chwale.
Nie bez przyczyny na samym początku „Potępieńczej gry” w zniszczonej przez terror wojny Warszawie gracz z zachwytem obserwuje wystawionego zaledwie przez jednego aktora „Fausta” Goethego. Czyż nie jest to najbardziej znana z historii o szatańskim pakcie Diabła z istotą ludzką, swoistej zabawie Władcy Piekieł w Boga?

Debiutancka powieść Clive’a Barkera nie jest tak mroczna i okrutna jak „Kobierzec” czy seria „Księga Krwi”, a sceny erotyczne w niej zawarte nie są tak szczegółowo opisane ani niebywale perwersyjne jak choćby w „Wąwozie kamiennego serca”. Fabuła z kolei nie jest tak zagmatwana i wielowątkowa jak w „Sakramencie” oraz „Wielkim sekretnym widowisku.”
Groza, erotyka, okrucieństwo, dramat, czy nawet elementy fantastyczno-fantasmagoryczne w „Potępieńczej grze” są odpowiednio wyważone.

Barker, niczym średniowieczny alchemik, opracował wyśmienity specyfik, zapewniający mu wieczną chwałę i uznanie na całym Świecie. „Potępieńcza gra” to taki jego kamień filozoficzny, który zachwyca swymi niewyobrażalnymi mocami.

Nowe wydanie książki (Prószyński i S-ka) jest o wiele lepsze niż pierwsze z 1992 roku (Amber). Przede wszystkim przekład Dariusza Wójtowicza jest bardziej wyszukany i profesjonalny pod względem językowym. Ponadto otrzymujemy mroczną, w pełni oddającą klimat powieści okładkę autorstwa doświadczonego grafika, Vincenta Chonga, którego styl przypomina nieco znakomite ilustracje Dave’a McKeana. Trzeba w tym miejscu pochwalić wydawnictwo Prószyński i S-ka, które od pewnego czasu zleca panu Chong wykonywanie grafik na okładki do nowych wydań książek Stephena Kinga, jak również debiutanckiej książki Joe’go Hilla czy dzieł Clive’a Barkera.

„Potępieńcza gra” to utwór w każdym calu doskonały. Powieść koniecznie musi znaleźć się w domowej biblioteczce każdego zagorzałego czytelnika, i to nie tylko tego gustującego w szeroko rozumianej literaturze grozy. Absolutny klasyk!

Potępieńcza gra

Autor: Clive Barker
Tłumaczenie: Dariusz Wójtowicz
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie polskie: 2/2009
Tytuł oryginalny: The Damnation Game
Rok wydania oryginału: 1985
Liczba stron: 568
Format: 140x200 mm
Oprawa: miękka
ISBN-13: 978-83-7648-001-5
Wydanie: I
Cena z okładki: 36 zł


blog comments powered by Disqus