Kino polskie w trzynastu sekwencjach

okładka
Redakcja: Ewelina Nurczyńska-Fidelska

W 1996 roku w Wydawnictwie Uniwersytetu Łódzkiego został opublikowany tom esejów Kino polskie w dziesięciu sekwencjach, który miał także swą wersję angielską Polish Cinema in Ten Takes. Zebrano w nim szkice o twórczości dziesięciu twórców polskiego filmu. Ich wybór był osobistą decyzją autorów, choć w przekonaniu całego zespołu tworzył dekalog wartości najwyższych w powojennym kinie polskim.
Wspomniany tom wydano w roku obchodów stulecia kina na ziemiach polskich – nieco rocznicowy charakter tej publikacji przypominał, jak poważny dług wobec jego dziejów ciąży jeszcze na historykach filmu polskiego. W 1994 roku ukazał się szósty, jak dotąd ostatni, tom Historii filmu polskiego, obejmującej w sumie lata 1895–1972; w dalekiej przeszłości została także edycja popularnej serii X Muza. Pamiętać jednak należy, że ukazały się również książki podejmujące próby opisu i interpretacji dziejów polskiego kina przed 1939 rokiem oraz takich nurtów w jego powojennej historii, jak „szkoła polska” i „kino moralnego niepokoju”, a także tomy zbiorowe, które skupiały uwagę na interpretacjach filmów poszczególnych autorów. Opublikowane ujęcia typu monograficznego dotyczyły twórczości Andrzeja Munka, Andrzeja Wajdy, Kazimierza Kutza, Tadeusza Konwickiego, Stanisława Różewicza, Krzysztofa Zanussiego, Filipa Bajona, Andrzeja Kondratiuka oraz Agnieszki Holland i Romana Polańskiego. Tomy zbiorowe poświęcone zostały twórczości: Andrzeja Wajdy, Kazimierza Kutza i Krzysztofa Kieślowskiego.

Wydawnictwo: Rabid
Miejsce wydania: Kraków
Wydanie polskie: 2005
Liczba stron: 224
Format: B5
Oprawa: miękka
ISBN: 83-88668-97-8
Cena z okładki: 36 zł

Materiały związane z książką:


blog comments powered by Disqus