Nie tylko Bollywood

okładka
Redakcja: Przemysław Piekarski, Grażyna Stachówna

Nie tylko Bollywood to pierwsza książka poświęcona kinu indyjskiemu opublikowana w Polsce. Autorzy przybliżają czytelnikom historię oraz artystyczne i dystrybucyjne osiągnięcia tej z pozoru odległej geograficznie i kulturowo kinematografii, która w ostatnich latach cieszy się w Polsce i na całym świecie coraz większą popularnością. Wychodzą od Bollywoodu - filmowego zagłębia w Bombaju, indyjskiej "fabryki snów" i kolebki największych gwiazd, takich jak Shah Rukh Khan, Kajol, Amitabh Bachchan, Aishwarya Rai - ale przedstawiają również historię filmu indyjskiego, jego społeczno-polityczne konteksty, największe sukcesy, zmieniające się poetyki i ideologiczne uwikłania, szczególną uwagę przywiązując do widocznych w filmach przemian obyczajowych i zmian w definiowaniu kobiecości i męskości.

Tom Nie tylko Bollywood zawiera 21 artykułów o szerokim spektrum tematycznym, omawiających literackie i teatralne korzenie kina indyjskiego, twórczość wybitnych reżyserów i reżyserek takich jak Satyajit Ray, Deepa Mehta, Aparna Sen czy Mira Nair oraz popularne kino gatunkowe realizowane w języku hindi w Bollywoodzie oraz w języku tamilskim w Madrasie (zwane Kollywoodem).

Autorzy drążą także fenomen rosnącej popularności filmów bollywoodzkich, tak zwanych masala movies, wśród widzów zachodnich, sporo miejsca poświęcając społeczności polskich fanów, oraz badają transkulturowy potencjał i przykłady twórczej, obustronnej wymiany między Holly- i Bollywoodem.

Zbiór ilustruje ponad 600 zdjęć, ukazujących różnorodność estetyk obecnych w kinie indyjskim, a także kolorowa wkładka ze zdjęciami ekranowych idoli i idolek.

Spis treści:

  • Urszula Woźniakowska - Teatr Parsów, czyli skąd się wziął Bollywood
  • Adriana Celińska - Jane Austen w stylu masala. Duma i uprzedzenie - od dziewiętnastowiecznej angielskiej powieści do współczesnej indyjskiej komedii
  • Grażyna Stachówna - Bengalska love story, czyli Dewdas literacki i filmowy
  • Artur Majer - Trylogia Apu Satyajita Raya - ekranowe wcielenia emocji
  • Tatiana Szurlej - "Trylogia żywiołów" Deepy Mehty, czyli wszystko to, czego nie chcemy wiedzieć o Indiach
  • Patrycja Włodek - Mira Nair - upojona życiem
  • Agnieszka Lewandowska - Kobieta jako odmieniec w filmach Aparny Sen
  • Deimantas Valanciunas - Przedstawienie kobiety idealnej w popularnym kinie indyjskim
  • Karolina Kosińska - Radha nie jest na sprzedaż! Kobieta i wywrotowość w Mother India Mehbooba Khana
  • Jadwiga Majdanik - Kobieca seksualność w komercyjnym kinie hindi
  • Jarosław Pietrzak - Mężczyzna, kobieta i Bollywood. Struktura męskiej dominacji i jej subwersje we współczesnym popularnym kinie hindi
  • Marta Raczek - Parampara jako źródło cierpień? Małżeństwa aranżowane i problem zdrady w kinie induskim na przełomie XX i XXI wieku
  • Joanna Aleksandrowicz - Chłopak znad brzegu Gangesu i zimny drań. Podwójne życie Dona
  • Piotr Kletowski - Bollywoodzkie kino akcji, albo trochę ołowiu w misce z masalą
  • Andrzej Kołodyński - Zwycięstwo Arkadii. Filmowe echa konfliktu indyjsko-pakistańskiego
  • Paulina Śmigiel - Królewskie oblicze Bollywoodu. Shah Rukh Khan - największa gwiazda indyjskiej kinematografii
  • Małgorzata Straszewska - Przemoc, nacjonalizm, tańce i wzruszenia: Kollywood - tamilski przemysł filmowy
  • Elżbieta Wiącek - Hybrydyzacja i intertekstualność w dyskursie post- kolonialnym na przykładzie tamilskiego filmu Anniyan (2005) S. Shankara
  • Joanna Nadolna - Od herbaciarza do milionera - Slumdog. Milioner z ulicy
  • Martyna Olszowska - Wszyscy kochają Bollywood, Bollywood kocha wszystkich. Zmiany w ideologii, stylu i produkcji filmów indyjskich w XXI wieku
  • Dagmara Bożałek - Bollymania - polscy fani filmów bollywoodzkich
Wydawnictwo: Korporacja Ha!art
Miejsce wydania: Kraków
Wydanie polskie: 11/2009
Oprawa: miękka
ISBN-13: 978-83-61407-30-0
Wydanie: I
Cena z okładki: 49 pln


blog comments powered by Disqus