"Jony Ive. Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple" - recenzja książki

Autor: Aleksander Krukowski
Korekta: Magdalena "Tattwa" Stępień
27 maja 2014

 
Jabłuszko i design
 
Gdy umarł Steve Jobs, świat wyczekiwał jego biografii. Dostarczył ją Walter Isaacson i książka stała się z miejsca bestsellerem. Nic w tym dziwnego, ludzie chcieli poznać jednego z założycieli firmy Apple, przejrzeć tajemnicę jego spektakularnego sukcesu. A wydawcy, jak zwykle, chcieli zarobić. W przypadku książki Leandera Kahneya ciężko otrząsnąć się głównie z tego ostatniego wrażenia. Biografia Jony'ego Ive'a sprawia wrażenie suplementu do biografii Jobsa, którą zresztą często przywołuje. Isaacson stał się dla Kahneya przewodnikiem, dostarczając wielu rozwiązań – nie tylko w charakterze materiału źródłowego, ale i pewnego wzorca interpretacyjnego. Bo przedstawienie samych faktów z życia człowieka nie umożliwia ukazania go jako geniusza. Trzeba jeszcze te fakty odpowiednio wyjaśnić i powiązać.
 
Paradoksalnie bohater książki Kahneya wcale nie jest przedstawiany jako osoba stojąca w cieniu Jobsa. Już sam tytuł nie pozostawia wątpliwości: sir Jonathan Paul "Jony" Ive jest geniuszem i to on stał za największymi sukcesami Apple. Trochę w tym prawdy, bo Ive faktycznie pracował nad wyglądem najbardziej znanych produktów z logo jabłuszka, ale sekret sukcesu tej firmy był kwestią dalece bardziej skomplikowaną.
 
Leander Kahney szybko prowadzi nas przez wczesne lata Ive'a, okres jego brytyjskiej edukacji i wpływów, jakim uległ w młodości. Prawdziwa akcja rozkręca się dopiero w czasie jego współpracy z Apple. I to dosłownie - nie tylko pojawiające się informacje są ciekawsze, ale zmianie ulega sam język narracji: staje się żywszy i bogatszy. Autor opisuje wiele produktów i rozwiązań Apple'a, których wizualną stronę zaprojektował Jony Ive. Czytelnik, który nie jest zaznajomiony z dokładną historią tej firmy, z uśmiechem powita ich dawne projekty, które nie zawsze okazywały się spektakularnym sukcesem, jak rozsuwane, ergonomiczne klawiatury albo mini laptopy pozbawione ekranu i klawiatury (za to z czytnikiem płyt CD). I warto zwrócić uwagę, że – mimo dumnego tytułu – przy części tych mniej udanych produktów Ive również pracował.
 
Prezentując nowsze i bardziej rozpoznawalne produkty Apple, jak iPod, iPhone i iPad, Kahney odsłania przed czytelnikiem skomplikowaną strategię projektowania Apple. I jest to zarówno projektowanie w sensie wąskim, to znaczy nadawanie wyglądu urządzeniu, jak i w szerokim ujęciu, obejmującym działania marketingowe, budowanie więzi z klientem, interakcję poszczególnych urządzeń firmy i tak dalej. Podkreślona zostaje również bliska, przyjacielska więź między Ive'em i Jobsem, która sprawiła, że zaufany pracownik otrzymał ogromny kredyt zaufania, dający mu możliwość podejmowania ważnych, często kluczowych decyzji. I był to słuszny wybór. Bo Ive nadał produktom Apple wyrazisty, a przy tym minimalistyczny design. Innowacyjność technologii szła w parze z estetyczną dbałością o całokształt i detale. Bywały projekty, które rozpoczynały się od designerskiego pomysłu, któremu późniejsze rozwiązania technologiczne były podporządkowywane – i w tym sensie faktycznie należy uznać Ive'a za jednego z najważniejszych autorów sukcesu jabłuszka.
 
Apple to coś więcej niż tylko wielka korporacja sprzedająca sprzęt elektroniczny wysokiej jakości i w jeszcze wyższej cenie. To firma, która nauczyła się sprzedawać idee. Firma, wokół której wyrosła społeczność wiernych i oddanych klientów. Firma-dysponent ogromnego zaufania i pionier nowoczesnych rozwiązań: tak technicznych, jak i estetycznych. Jony Ive ma ogromny wkład w taki jej charakter, w taki jej kształt. I choć książka Kahneya nie jest doskonała, zbyt idealizuje bohatera i jednocześnie skupia się bardziej na firmie i jej produktach niż samym pracowniku, to jest pozycją wartą uwagi. Sądząc zaś po twórczej kondycji Ive'a, Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple to dopiero pierwsza część jego artystycznej biografii. Z pewnością Jony nie powiedział jeszcze ostatniego słowa, jego przyszłe dzieła są oczekiwane z niecierpliwością.

Jony Ive. Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple

Autor: Leander Kahney
Tłumaczenie: Michał Jóźwiak
Wydawnictwo: Insignis
Miejsce wydania: Kraków
Wydanie polskie: 4/2014
Liczba stron: 400
Format: 145x215 mm
Oprawa: twarda
ISBN-13: 9788363944421
Wydanie: I
Cena z okładki: 49,99 zł
Materiały powiązane:



blog comments powered by Disqus