Recenzja książki "Król orków"

Autor: Aleksander Krukowski
Korekta: Bool
20 marca 2012

Problem, jaki napotykają autorzy tworzący w ramach ustalonego, kodyfikowanego z zewnątrz uniwersum, polega na tym, że nie mogą dokonywać w jego ramach znaczących zmian. Mogą kreować i uśmiercać postaci, kierować ich losem tak, jak się im wymarzy, lecz rzeczywistość wydaje się doskonale statyczna. Krajobraz jest stworzony i utrwalony przez sam system (czy to gry, czy filmu, czy innych książek). Można się po nim przemieszczać, ale nie zburzy się stolicy ani nie zrewitalizuje pustyni. Podobnie z porządkiem społecznym: istnieją hierarchie i układy, których trzeba się trzymać, które należy szanować, ponieważ stanowią podstawę uniwersum.

A może się mylę? "Przemiany" to tytuł nowego cyklu R.A. Salvatorego, którego "Król orków" jest pierwszym tomem. Czytelnik nie zaznajomiony z cyklem "Legenda Drizzta" tego autora może odczuwać pewne zagubienie w fabule, choć uczucie to słabnie z czasem. Początkowo zostajemy rzuceni w wir wydarzeń i odczuwamy zawrót głowy, który mija, gdy już przyzwyczaimy się do bogatej galerii postaci oraz wielowątkowej fabuły.

"Przemiany" rzeczywiście niosą ze sobą kilka zaskakujących możliwości. Czy odwieczny konflikt między orkami a krasnoludami mógłby się zakończyć? I to w wyniku zmiany "polityki zagranicznej" orków? Czy ten dziki, wojowniczy lud może chcieć zmienić swój tryb życia na bardziej osiadły i pokojowy? Oczywiście, zgodnie z logiką świata Forgotten Realms, nie może. Ale wiele na to wskazuje i nawet doświadczony Drizzt Do'Urden zaczyna mieć wątpliwości.

To prowadzi nas ku odmiennej interpretacji tytułu serii: co faktycznie ulega przemianie, to charakter wielu postaci. Salvatore oczywiście szafuje scenami pełnymi akcji, pojedynki i wielkie bitwy są elementami, bez których nie mógłby się obyć. I choć jest w tych dynamicznych opisach naprawdę dobry, to szaleńczo pędzący świat dokoła znajduje swój kontrapunkt w wewnętrznym świecie ludzkich (drowich, krasnoludzkich...) emocji.

R.A. Salvatore nie jest bardem czy magiem pióra. To typowy pisarski wojownik, którego pióro ostrzejsze bywa od miecza, lecz finezja w jego użyciu porównywalna jest do umiarkowanie cywilizowanego barbarzyńcy. Jego prosty język i krótkie opisy zwiększają dynamikę powieści. Czyta się ją dobrze, lecz bez głębszych refleksji. Fani Drizzta będą zadowoleni, zaś ci, którzy kiedyś porzucili przygody jego drużyny, może zechcą wrócić do lektury, bo w tym wydaniu nabiera ona odrobinę świeżości.

Forgotten Realms: Przemiany #1 - Król Orków

Autor: R.A. Salvatore
Wydawnictwo: ISA
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie polskie: 12/2011
Tytuł oryginalny: Forgotten Realms: Transitions: The Orc King
Rok wydania oryginału: 2007
Liczba stron: 400
Format: 115x175 mm
Oprawa: miękka
ISBN-13: 9788374182324
Wydanie: I
Cena z okładki: 34,90 zł


blog comments powered by Disqus