Z'EV (Z'EV)

Autor: Kormak
Ur.: 8 lutego 1951 , Los Angeles
zdjęcie

Z'EV - artysta pracujący z dźwiękiem i tekstem. W wieku 3 lat zaczął grać na instrumentach perkusyjnych, swój pierwszy zestaw perkusyjny zbudował gdy miał 6 lat, profesjonalne występy odbywał już jako dwunastolatek. W latach 60. udzielał się w garażowych zespołach Los Angeles. Studiował sztuki plastyczne i poezję. Od końca lat 60. zgłębiał struktury rytmiczne i muzykę perkusyjną Ghany (ludu Ewe), Indii Południowych (Tala) i Bali (Gamelan).

W latach 70. był jednym z założycieli ruchu kulturowego znanego jako industrial - organizując wieczory poetyckie, performance oraz występując od 1977 r. z solowymi koncertami. W industrialny kontekst wpisał się jako bodaj najbardziej charyzmatyczny szaman ery przemysłowej - samotny bębniarz, korzystający z osobliwego zestawu instrumentów etnicznych i odpadów przemysłowych. Z'EV ze swoją muzyką występował w ponad 100 miastach - w Europie, Ameryce i Japonii. Przedstawił też kilkadziesiąt instalacji i przeprowadzał warsztaty artystyczne. Tworzył dzieła multimedialne, łączące muzykę, performance, video i teatr. Współpracował z teatrami oraz z takimi artystami i grupami jak: Glenn Branca, Chris Watson (ex Cabaret Voltaire), Genesis P-Orridge (Psychic TV), Fennesz czy K.K. Null.

Jest autorem kilkudziesięciu publikacji - od artykułów i książek (ważna pozycja to Rhythmajik. Practical Uses of Number, Rhythm and Sound; dodajmy, że Z'EV zajmuje się też przekładem tekstów hebrajskich na angielski, jest również znawcą Kabały), poprzez kasety i płyty analogowe - po płyty CD. Warto tu odnotować: Opus 3.1 i Ghost Stories - płyty nagrane w wyjątkowych warunkach akustycznych holenderskich kościołów i prezentujące całe spektrum możliwości artysty i brzmień jego niesamowitych instrumentów perkusyjnych, których przeważającą część Z'EV wykonał sam z materiałów odpadowych takich jak metal czy plastik. Obok tego dobrze odnalazł się w produkcjach studyjnych: Face The Wound, Headphone Music czy The Sapphire Nature - która jest dźwiękową medytacją nad mistycznym tekstem Sefer Yetzirah. Z'EV w ostatnich latach aktywnie współpracuje z innymi artystami dźwięku, czego przykładem może być chociażby płyta nagrana wspólnie z duetem HATI z Polski HATI vs. Z'EV #1, która ukazała się we włoskiej wytwórni Ars Benevola Mater. Śmiało można uznać tego artystę za jednego z najwybitniejszych i najbardziej oryginalnych perkusjonistów współczesnych, a jego działalność w wyjątkowy sposób wpisuje się w kontekst współczesnej muzykoterapii.

tekst za: Rafał Iwański (HATI), serpent.pl
fotografia: byrony (archiwum artysty)





blog comments powered by Disqus